Monday, November 18, 2013

on


   ឥទ្ធិ​ពល​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាស​នា បាន​ចាក់​គ្រឹះ​ឥទ្ធិ​មាំ​ក្នុង​ចិត្ត​គំនិត​កូន​ខ្មែរ សង្គម​ខ្មែរ ទំនោរ​ខ្មែរ មនោ​គម​វិជ្ជា​ខ្មែរ​តាំង​ពី​យូរ​អង្វែង​ណាស់​មក​ហើយ។ មាន​វត្ត​អា​រាម​ជា​ច្រើន ប្រ​កប​ទៅ​ដោយ​ស្ថា​បត្យ​កម្ម​ខ្មែរ មាន​វិហារ កុដិ សា​លា ដ៏​ល្អៗ​ត្រូវ​បាន​ពុទ្ធ​បរិ​ស័ទ​មាន​សទ្ធា​ជ្រះ​ថ្លា​កសាង​ឡើង​ធ្វើ​ជា​ សេនា​សនៈ​សម្រាប់​ព្រះ​សង្ឃ​ដែល​និ​មន្ត​មក​អំ​ពី​ទិស​ទាំង​៤ គង់​នៅ និង​ជា​ទី​សំរាប់​ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន​សមា​ទាន​សីល​ជា​ដើម។ ប្រ​ជា​ជន​ខ្មែរ​ទាំង​ប្រុស​ទាំង​ស្រី​ភាគ​ច្រើន ដែល​បាន​ថ្វាយ​ខ្លួន​ជា​ឧបា​សក ឧបា​សិកា តែង​តែ​បំពេញ​កិច្ច​ការ​កុសល ធ្វើ​បុណ្យ ឱ្យ​ទាន រក្សា​សីល​៥ សីល​៨ សីល​១០ និង​ធ្វើ​សមា​ធិកម្ម​ដ្ឋាន​ជា​ដើម នៅ​ទី​នោះ។ កាល​សម័យ​បុរាណ ក្មេងៗ​កូន​ចៅ​​អ្នក​ស្រុក​តែង​បាន​ចូល​ទៅ​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​វិជ្ជា​អក្សរ​ សាស្ត្រ នព្វន្ត​សាស្រ្ត សិល្បៈ​និង​វិជ្ជា​គុណ​ដំបង គុណ​ដាវ ជា​ដើម​នៅ​ក្នុង​ទី​វត្ត​អា​រាម​ដែល​មាន​ព្រះ​សង្ឃ​ជា​គ្រូ​បា​ធ្យាយ។ អ្នក​ខ្លះ​​ក៏​បានសុំ​​ផ្នួស​បួស​ជា​សាម​ណេរ ឬ​ជា​ភិក្ខុ​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ធម៌​អាថ៌​ក្នុង​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាស​នា។​  ឥទ្ធិ​ពល​ពុទ្ធ​​សាស​នា ដែល​បាន​ចូល​ស៊ប់​ចាក់​ឫសយ៉ា​ង​មាំ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​ចិត្ត​គំនិត​ខ្មែរ មាន​ជា​អាទិ៍​គឺ ៖

៙ ជំ​នឿ
៙ ប្រពៃ​ណី
៙ សិល្បៈ
៙ អក្សរ​សិល្ប៍។

ក- ជំនឿ ៖


-ឥទ្ធិ​ពល​ពុទ្ធ​សាស​នា​បាន​បង្កើត​ឲ្យ​មាន ៖
១- ជំនឿ​បុណ្យ បាប
២- ជំ​នឿ កម្ម ផល
៣- ជំនឿ សច្ចៈ សុចរិត យុត្តិ​ធម៌
៤- ជំនឿ ស្ថាន​សួគ៌ ស្ថាន​នរក​។ល។ ដែល​បាន​ជា​កត្តា​ដ៏​ធំ​មួយ​ជួយ​លើក​ស្ទួយ​សង្គម​ខ្មែរ មនុស្ស​ខ្មែរ​ឲ្យ​មាន​សីល​ធម៌ មនុស្ស​ធម៌ ស្គាល់​បុណ្យ​បាប ហើយ​ខំ​ប្រឹង​ធ្វើ ខំ​ប្រឹង​កសាង​អំពើ​ល្អ គ្រប់ៗ​គ្នា។

ខ- ប្រពៃ​​ណី ទំ​នៀម​ទម្លាប់ ៖


មាន​ប្រពៃ​ណី និង​ទំនៀម​ទម្លាប់​ជា​ច្រើន ស្ទើរ​តែ​គ្រប់​មែក​ធាង​នៃ​វប្ប​ធម៌ អរិយ​ធម៌​ខ្មែរ សុទ្ធ​តែ​មាន​ទំនាក់​ទំនង​នឹង​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាស​នា ដោយ​បញ្ចូល​លទ្ធិ​ពុទ្ធ​សាស​នា​ធ្វើ​ជា​បង្គោល​ទាំង​អស់​ដូច​ជា ៖
១- ពិធី ចំរើន​ជន្មា​យុ (ចំរើន​អាយុ)
២- ពិធី អា​ពាហ៍​ពិពាហ៍
៣- ពិធី​ ហែរ​សព បូជា​សព
៤- ពិធី កោរ​ជុក
៥- ពិធី អភិ​សេក​ព្រះ​ពុទ្ធ​រូប​នៅ​មាន​ប្រ​ពៃ​ណី​ខ្លះ​​ទៀត ជា​បែប​ពុទ្ធ​សាស​នា​សុទ្ធៗ​ដូច​ជា ៖
៦- ពិធី ចូល​វស្សា
៧- ពិធី ចេញ​វស្សា
៨- ពិធី បុណ្យ​កឋិន
៩- ពិធី បុណ្យ​ផ្កា​ប្រាក់
១០- ពិធី ភ្ជុំ​បិណ្ឌ
១១- ពធី បុណ្យ​បច្ច័យ​៤
១២- ពិធី បុណ្យ​ឆាក​មហា​បង្សុ​កូល
១៣- ពិធី បុណ្យ​ទេសន៍​មហា​ជាតក​។ល។ ប៉ុន្តែ ដោយ​ហេតុ​ថា ខ្មែរ​បាន​ទទួល​ឥទ្ធិ​ពល​សាស​នា​ព្រា​ហ្មណ៍​ផង ម៉្លោះ​ហើយ នៅ​ក្នុង​ប្រពៃ​ណី ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ ក៏​មាន​លាយ​ចម្រុះ​ដោយ​ធាតុ​ទាំង​ពីរ (ព្រាហ្ម​ណ៍​និយម ពុទ្ធ​និយម ជា​មួយ​នឹង​ខ្មែរ​និយម។ ហេតុ​នេះ ពិធី​បុណ្យ​ទាន​ផ្សេងៗ​ដែល​ជា​ប្រពៃ​ណី ច្រើន​តែ​មាន​ធាតុ​ទាំង​៣ លាយ​គ្នា​ដូច​ជា ៖
- ពិធី​បុណ្យ​ចំរើន​ព្រះ​បរិត្តៈ គេ​និ​មន្ត​ព្រះ​សង្ឃ​ចម្រើន​ព្រះ​បរិត្ត​ផង ធ្វើ​ស្លា​ធម៌ បាយ​សី ឬ​ស្លា​ធម៌​ដូង​ផង តាម​បែប​បុរាណ។
- ពិធី ស្រោច​ទឹក​រំដោះ​គ្រោះ : គេ​និមន្ត​ព្រះ​សង្ឃ​សូត្រ​មន្ត និង​ធ្វើ​ពិធី​​រំដោះ​គ្រោះ (បែប​ព្រាហ្មណ៍​មាន​សែន​​ព្រេន​ជា​ដើម) ផង។ ហេតុ ​នេះ យើង​អាច​សន្និ​ដ្ឋាន​ថា ប្រពៃ​ណី ទំនៀម​ទម្លាប់​ណា​ដែល​គេ​ធ្វើ​ហើយ​មាន​តម្កល់​ព្រះ​ពុទ្ធ​រូប​ជា​សក្ការ​បូ​ ជា មាន​ចំរើន​ព្រះ​បរិត្ត ទេស​នា ជា​ដើម​ទាំង​អស់​នេះ​គឺ​ជា​បែប​ពុទ្ធ​និយម​ក្នុង​ប្រពៃ​ណី​ទំនៀម​ទម្លាប់​ ខ្មែរ។

គ- សិល្បៈ


១- គំនូរ-​ចម្លាក់ ៖ មាន​គំនូរ​ចម្លាក់​ជា​ច្រើន ដែល​គេ​គូរ​ឆ្លាក់​យក​លំ​នាំ​តាម​ជីវ​ប្រវត្តិ និង​សកម្ម​ភាព​ព្រះ​ពុទ្ធ​ដូច​ជា ៖
- ការ​ប្រសូត
- ការ​ឡើង​សោយ​រាជ្យ
- ការ​ចេញ​បួស
- ការ​ធ្វើ​ទុក្ករ​កិរិយា
- ការ​​ត្រាស់​ដឹង
- ការ​ផ្ចាញ់​មារ
- ការ​សំដែង​ធម្ម​ចក្រ
- ការ​បរិ​និព្វាន​។ល។
៙ គំនូរ​ចម្លាក់​ខ្លះ គេ​គូរ ឆ្លាក់ ជា​បដិមា​តាម​បែប​មុទ្រៈ គឺ ៖
- ធ្យាន​មុទ្រៈ ព្រះ​ពុទ្ធ​ធ្វើ​ឈាន រូប​គង់​ពែន​ភ្នែន ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​ពីរ​លា​ផ្ងា​ដាក់​ត្រួត​លើ​គ្នា​នៅ​លើ​ភ្នែន។
- ភូមិ​នស្បស៍​មុទ្រៈ ព្រះ​ពុទ្ធ​ផ្ចាញ់​មារ រូប​គង់​ពែន​ភ្នែន ព្រះ​ហស្ត​ឆ្វេង​ដាក់​ផ្ងា​លើ​ភ្លៅ​ឆ្វេង​ព្រះ​ហស្ត​ស្តាំ​ដាក់​លើ​ភ្លៅ​ ស្តាំ មាន​ចុង​ម្រាម​ព្រះ​ហស្ត​ចង្អុល​ទៅ​រក​ផែន​ដី។
- អភយ​មុទ្រៈ ព្រះ​ពុទ្ធ​ឲ្យ​អភ័យ​ដល់​មនុស្ស​សត្វ រូប​ឈរ​លា​បាត​ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​ពីរ​ទៅ​មុខ​ចុង​ម្រាម​ព្រះ​ហស្ត​ឡើង​លើ​ទាំង​អស់។
- ធម្ម​ចក្រ​មុទ្រៈ ព្រះ​ពុទ្ធ​សំដែង​​ធម្ម​​ចក្រ រូប​​គង់​ភ្នែន​ក៏​មាន គង់​សំ​យុង​ព្រះ​បាទ​ក៏​មាន​ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​ពីរ​ដាក់​លើ​ទ្រូង​ធ្វើ​ដូច​ជា​ កង​ចក្រ។
- វរទ​មុទ្រៈ ព្រះ​ពុទ្ធ​ប្រ​ទាន​ពរ រូប​​ឈរ ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​ពីរ​ឱប​បាត្រ។
- វិតក្ក​មុទ្រៈ ព្រះ​​ពុទ្ធ​ត្រិះ​រិះ​ពិចារ​ណា​ រូប​ឈរ លា​បាត​ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​ពីរ​ទៅ បត់​ម្រាម​កណ្តាល​ជា​រង្វង់​ភ្ជាប់​នឹង​មេ​ដៃ។
- ទុក្ករ​កិរិយា​សមុទ្រៈ ព្រះពុទ្ធ​ធ្វើ​ទុក្ករ​កិរិយា រូប​​គង់​ពែន​ភ្នែន ឬ​ក៏​ផ្ទំ​មាន​រូប​កាយ​ស្គាំង​ស្គម​ឃើញ​តែ​ឆ្អឹង។
- សយ​នា​មុទ្រៈ ព្រះ​ពុទ្ធ​ផ្ទំ ឬ​បិរ​និព្វាន។

៙ សង្កេតៈ


លក្ខណៈ​ពិសេស​នៃ​កាយ​វិការ​បែប​មុទ្រៈ​ក្នុង​សិល្បៈ​ខ្មែរ គេ​បាន​កត់​សម្គាល់​ឃើញ ៖
១- ព្រះ​ភក្ត្រ (ទឹកមុខ) ញញឹម​ជា​ដរាប ហាក់​ដូច​ជា​រក​ឃើញ​នូវ​អាថ៌​កំបាំង​មួយ​ដ៏​ជ្រាល​ជ្រៅ។
២- ទ្រង់​គ្រង ឬ​ឃ្លុំ​ចី​ពរ គង់​ពែន​ភ្នែន​លើ​បល្ល័ង្ក ឬ​លើ​ផ្កា​ឈូក។
៣- មាន​ព្រះ​មោ​លី (ផ្នួងសក់) កួច​មូល​នៅ​លើ​ព្រះ​សិរស៍ ហើយ​មាន​កេ​សា​រួញ​ប្រ​ទាក់​គ្នា​ដូច​គូថ​ខ្ចៅ ឬ​ដូច​បន្លា​សំបក​ខ្នុរ។
៤- ព្រះ​កាណ៌ (ត្រចៀក) វែង និង​មាន​ឆព្វណ្ណ​រង្សី​ចេញ​ពី​ព្រះ​កាយ​ដូច​រស្មី​ព្រះ​អាទិត្យ។

២- ប្រាសាទ (Ruines) ៖ នៅ​ប្រទេស​ខ្មែរ​មាន​ប្រាសាទ​ថ្មជា​ច្រើន​ដែល​គេ​សង់​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ព្រះពុទ្ធ​សាស​នា​គឺ ៖
- ប្រាសាទ បាយ័ន ចុង​សត​វត្ស​ទី១២ នៃ​គ្រឹស្ត​សក​រាជ
- ប្រា​សាទ តា​ព្រហ្ម គ្រឹស្ត​សករាជ ១១៨៦
- ប្រា​សាទ ព្រះ​ខ័ន គ្រឹស្ត​សករាជ ១១៩១
- ប្រា​សាទ នាគ​ព័ន្ធ ដើម​ពាក់​កណ្តាល​សត​វត្ស​ទី ១២
- ប្រា​សាទ បន្ទាយ​ក្តី
- ប្រា​សាទ បន្ទាយ​ឆ្មារ​។ល។
ការ​សង់​ប្រាសាទ​តាម​បែប​ពុទ្ធ​សាសនា​ជា​ពុទ្ធនិយម ច្រើន​សង់​នៅ​លើ​ទី​ដី​រាប​ស្មើ ពុំ​សូវ​មាន​ជាន់​ថ្នាក់​ខ្ពស់ៗ ដូច​ជា​ប្រាសាទ​បែប​ព្រាហ្ម​ណ៍​និយម​ទេ។ ការណ៍​នេះ​បញ្ជាក់​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​ថា ៖
-ព្រះ​ពុទ្ធ​ជា​មនុស្ស​ឋិត​នៅ​លើ​លោក​នេះ ជា​មួយ​នឹង​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​ដទៃ​ទៀត​គឺ​ព្រះ​ពុទ្ធ​ពុំ​មែន​ឋិត​នៅ​លើ​ មេឃដាច់​ឆ្ងាយ​ពី​មនុស្ស​ដូចជា​អាទិទេព​នៃ​សាសនា​ព្រាហ្មណ៍​ឡើយ។ ប៉ុន្តែ​ព្រះ​ពុទ្ធ​ជា​មនុស្ស​ភ្ញាក់​រឭក​មុន​គេ មាន​ការ​តស៊ូ ព្យា​យាម រើ​បម្រះ រំដោះ​ខ្លួន​ឲ្យ​រួច​ផុត​ពី​ទុក្ខ និង​ច្បាប់​ធម្ម​ជាតិ។

៣- ស្តូប ៖ ស្តូប​ជា​កន្លែង​សំរាប់​តម្កល់​អដ្ឋិធាតុ​នៃ​មនុស្ស​ដែល​ស្លាប់​ដែល​មាន​ សណ្ឋាន​រាង​មូល​ដូច​លោក​ខែ​ពាក់​កណ្តាល ឬ​ដូច​ពាក់​កណ្តាល​រង្វង់​មូល (អឌ្ឍ​មណ្ឌល Demi-cercle)​ ដែល​មាន​ន័យ​ថា​ជា​អនិច្ចំ (Impermanence) នៃ​វត្ថុ​ទាំង​អស់​ក្នុង​លោក​មិន​ថិត​ថេរ។ ស្តូប​គេ​ច្រើន​សង់​​លើ​ខឿន​ខ្ពស់​ល្មម​មាន​របង​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ។

៤- ចេតិយ ៖ ចេតិយ ច្រើន​សង់​មាន​រាង ៤​ជ្រុង ឬ​រាង​មូល ឋិត​ត្រួត​លើ​គ្នា​ជា​ជាន់​ថ្នាក់។ បាត​ក្រោម​រីក​ធំ​ហើយ​រៀវ​តូច​បន្តិច​ម្តងៗ រហូត​ដល់​កំពូល​ដែល​មាន​រាង​ជា​ឆ័ត្រ​រួត។ តាម​ធម្មតា​គេ​តែង​សាង​ចេតិយ​ឲ្យ​មាន ៣​ថ្នាក់​ដែល​មាន​ន័យ​តំណាង​ព្រះ​រតន​ត្រ័យ គឺ​ព្រះ​ពុទ្ធ ព្រះ​ធម៌ និង​ព្រះ​សង្ឃ។ ចេ​តិយ​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា​មាន ៤​បែប​គឺ ៖
ក- ធាតុ​ចេតិយៈ ចេតិយ​សម្រាប់​តំកល់​ដាក់ ឬ​បញ្ចុះ​អដ្ឋិ​ធាតុ​ព្រះ​ពុទ្ធ ឬ​មាតា​បិតា​ជា​ដើម។
ខ- បរិភោគ​ចេតិយៈ ចេតិយ​សម្រាប់​ដាក់​វត្ថុ​ប្រើ​ប្រាស់​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ​មាន​វត្ថ​ពន្ធ​និង​តម្រង​ទឹក​ជា​ដើម។
គ- ធម្ម​ចេ​តិយៈ ចេតិយ​​សម្រាប់​តម្កល់​ក្បួន​ច្បាប់ សា​ស្ត្រា គម្ពីរ ពុទ្ធវចនៈ មាន​ត្រៃ​បិដក​ជា​ដើម (បុរា​ណៈ ហោ​​ត្រៃ)។
ឃ- ឧទ្ទេស​ក​ចេតិយៈ ចេតិយ​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ បូជា​ចំពោះ​ព្រះ​ពុទ្ធ ព្រះ​រតន​ត្រ័យ ឬ​អ្នក​មាន​គុណ មាន
មា​តា​​បិតា គ្រូ​ឧបជ្ឈា​យ៍​ជា​ដើម។

៥- វិហារ ៖ ព្រះ​វិហារ ឬ​ឧបោស​ថា​គារ ជា​កន្លែង​សម្រាប់​ពួក​បព្វ​ជិត​ពុទ្ធ​សាស​និក​ធ្វើ​សង្ឃ​កម្ម​ផ្សេងៗ មាន​បោសថ​កម្ម ឧប​សម្ប​ទាកម្ម ជា​ដើម។ ក្នុង​ព្រះ​វិហារ​មាន​តំ​កល់​ព្រះ​ពុទ្ធ​បដិមា​ដែល​មាន​មួយ​ព្រះ​អង្គ​ធំ​ ជាង​គេ (បុរាណ​ហៅ​ព្រះពុទ្ធ​បដិ​មា​អង្គ​ធំ​ក្នុង​វិហារ​ថា ព្រះ​ជីវ៍)។ វិហារ​តាំង​នៅ​ចំ​កណ្តាល​ទី​វត្ត​នៅ​លើ​ដី​ខ្ពស់​មាន​ខឿន​បាំង​ពី​ខាង​ ជុំវិញ។ វិហារ​ទាំង​អស់​សុទ្ធ​តែ​បែរ​មុខ​ឆ្ពោះ​ទៅ​ទិស​ខាង​កើត ដែល​ជា​តំណាង​ទិស​ព្រះ​ពុទ្ធ​ត្រាស់​ដឹង​ក្រោម​ដើម​ពោធិ​ព្រឹក្ស​បែរ​ព្រះ​ ភក្ត្រ​ទៅ​ទិស​ខាង​កើត។

ឃ- អក្សរសិល្ប៍ ៖ រឿង​រ៉ាវ​អត្ថបទ​អក្សរ​សិល្ប៍​ជា​ច្រើន​អ្នក​និពន្ធ​បាន​ដក​ស្រង់​ចេញ​មក​ពី ​គម្ពីរ​ពុទ្ធ​សាស​នា មាន​គម្ពីរ​ព្រះ​ត្រៃ​បិដក និង​គម្ពីរ​អដ្ឋ​កថា មាន​ធម្ម​បទ វិសុទ្ធិ​មគ្គ មង្គល​ត្ថទី​បនី ទស​ជាតក​និង​បញ្ញា​ស​ជាតក ជា​ដើម​មក​រៀប​រៀង​ចង​ក្រង​ជា​វណ្ណ​កម្ម​របស់​ខ្លួន។ អក្សរ​សិល្ប៍​បែប​នេះ​ជា​ចលនា​ពុទ្ធ​និយម​ដែល​អ្នក​និពន្ធ​បាន​លើក​យក​សកម្ម ​ភាព​ព្រះ​ពោធិ​សត្វ​ក្នុង​ការ​កសាង​បារមី​ឬ​លើក​យក​ទស្សនៈ​សំខាន់ៗ​ក្នុង​ ពុទ្ធ​សាសនា មាន​​បញ្ហា​កម្ម​ផល បុណ្យ​បាប ជា​ដើម មក​អធិប្បាយ​ពន្យល់។ អក្សរ​សិល្ប៍ តំណាង​ចលនា​ពុទ្ធ​និយម​អាច​ចែក​ជា​ពីរ​ប្រភេទ ៖

១- អក្សរ​សិល្ប៍ តំណាង​ចលនា​ពុទ្ធ​និយម​ពិតៗ ៖ ដែល​អ្នក​និពន្ធ​បាន​ដក​ស្រង់​ចេញ​មក​ពី​ទស​ជា​តក​គឺ ៖
- តេមិយ​​ជា​តក បំពេញ នេក្ខម្ម​បារមី
- ជនកជា​តក បំពេញ វិរីយ​បារមី
- សុវណ្ណ​សាម​ជាតក បំពេញ មេត្តា​បារមី
- នេមិរាជ​ជាតក បំពេញ​អធិដ្ឋាន​បារមី
- មហោ​សថ​ជាតក បំពេញ បញ្ញា​បារមី
- ភូរិទ​ត្ត​ជាតក បំពេញ សីល​បារមី
- ចន្ទ​កុមារ​ជាតក បំពេញ ខន្តី​បារមី
- នារទ​ជាតក បំពេញ ឧបេក្ខា​បារមី
- វិធូរ​បណ្ឌិត បំពេញ សច្ច​បារមី
- វេស្សន្តរ​ជាតក បំពេញ ទាន​បារមី។

២- អក្សរ​សិល្ប៍​តំណាង​ចលនា​ពុទ្ធ​និយម​ក្លាយ​ ៖ ដែល​អ្នក​និពន្ធ​បាន​ដក​ស្រង់​ចេញ​មក​ពី​បញ្ញា​ស​ជា​តក ជា​​គម្ពីរ​អដ្ឋ​កថា កើត​មាន​ឡើង​នៅ​ប្រទេស​ឡាវ ក្រុង​ឈៀង​ម៉ៃ ប្រ​ហែល ៥០០​ឆ្នាំ ប៉ុណ្ណោះ។ អក្សរ​សិល្ប៍​បែប​នេះ​មាន ៖
- រឿង សុភមិត្រ
- រឿង ព្រះសុធន
- រឿង ភោកុលកុមារ
- រឿង លោកន័យជាតក
- រឿង ព្រះសមុទ្រ
- រឿង សព្វសិទ្ធិ
- រឿង មរណមាតា
- រឿង វិមានចន្ទ
- រឿង ស្រទបចេក
- រឿង ខ្យង​ស័ង្ខ​។ល។

____________________
ដោយ​បណ្ឌិត ៖ ខ្លួត ធីតា
នាយិកា​រង​មហា​វិទ្យាល័យ​ទស្សនវិជ្ជា (សាកល​វិទ្យា​ល័យ​ភូមិន្ទ ភ្នំពេញ ២)

ឯកសារពិគ្រោះ
១) ទាវ ឆែសុក, វប្បធម៌ អរិយ​ធម៌​ខ្មែរ-ឥណ្ឌា ១៩៧២
២) គង់ នឿន, វប្ប​ធម៌ ឥណ្ឌា-ខ្មែរ ១៩៧១
៣) លី ធាម​តេង, អារ្យ​ធម៌​ខ្មែរ ១៩៦៥
៤) ឡាយ គ្រី, ទ្រព្យ​ប្រសើរ​របស់​មនុស្ស ១៩៩១
៥) ថាច់ ណាង (ធម្មប្ប​ញ្ញោ), គតិ​សាស​នា​នៃ​​ពលរដ្ឋ ១៩៥១។